Seizoensopening: fantastische snoek vangst(en)

Zaterdag 30 mei 2015, de dag die iedere roofvisser in zijn agenda had staan

Na vele berichten op facebook van medevissers met foto’s van kunstaasdozen gereed voor de opening van het seizoen tot foto’s van vissen waaruit het verlangen straalde van de schrijver om er weer zo één te mogen vangen tijdens de opening.

04:00 uur: PIEP, PIEP, PIEP… nog voordat de wekker zijn laatste PIEP afwerpt valt mijn hand op de knop en valt de stilte weer. Mijn hoofd slaapt nog en roept van binnen… “Ik wil nog niet opstaan!”. Ik keer terug in slaap en droom over de vangsten die komen gaan deze dag. Varend over het water voel ik mijn top in het water slaan, ik sla aan en… PIEP PIEP PIEP… de wekker gaat voor de tweede keer. Mijn hoofd probeert nog een keer te roepen dat ik nog niet wil, maar mijn teen kruipt reeds over de rand van het bed. Mijn teen komt onder de deken uit gevolgd door de rest van mijn lichaam. Ik zit nu slaapdronken op de rand van het bed.

Mijn vrouw is nog in diepe rust. Ik pak mijn telefoon op en mijn blik die in eerste instantie nogal wazig is heeft moeite met het registreren van de tijd. Langzaamaan keer ik in mijn lichaam en steeds beter krijgen mijn ogen de focus op het felle beeldscherm. De klok geeft aan dat het 4.10 uur is. Ik kom van de rand van het bed af en schuifel wankelend richting de badkamer. Ik tik de kraan aan en voel het koude water mijn handen raken. Door mijn hoofd schieten telkens de flitsen uit mijn droom. Koud opspattend water klapt in mijn gezicht door een opspringende snoekbaars die ik gehaakt heb. Ik zet de kraan uit en veeg met een handdoek het koude water uit mijn gezicht. Nu voel ik me echt wakker.

Eenmaal wakker

Teruggekomen op de wereld zo vanuit die mooie droom wordt het tijd om wat tempo te maken. Ruben staat immers om 4.30 uur voor mijn deur. Ik ga zo zacht mogelijk de trap af na het badkamerbezoek. Beneden is het nog donker. Ik voel steeds meer energie in mijn donder en begeef me richting de garage.

Mijn spullen had ik de vorige avond al klaar gemaakt. Alles stond er goed bij. De garagedeur rol ik voorzichtig omhoog en probeer ook hier zo min mogelijk herrie te maken. Ik kijk over de oprit en zie dat het overal donker is. De hele straat is in diepe rust. Ik hoor de merels onderling in gesprek en tevens hoor ik een brommend geluid.

Daar komen twee koplampen de bocht om en het kan niet missen of dit moet Ruben zijn.
Onderweg in de auto is het nog ietwat stil. Stilte voor de belevenis deze dag en in mindere mate de stilte omdat we nog best vermoeid zijn van de korte nacht. Ik schiet vanuit de auto wat beelden met mijn telefoon en langzaamaan komt het gesprek op gang.

We rijden naar de eerste stek

Het water ligt er goddelijk bij en we gaan vol goede moed het water op. We vissen iets meer dan een uur op deze stek en binnen het uur weten we een paar snoekbaarzen te vangen. Na tweede snoekbaars van Ruben besluit hij zijn hengel met dobber even in te zetten. Na een minuut of 5 loopt de dobber schuin weg. De vis blijft plakken. Toch oogt deze dril anders dan anders. Ruben heeft geen harde klappen op zijn hengel en de vis neemt meer lijn dan Ruben lief is. De achtervolging moet zelfs worden ingezet. Tientallen meters lijn worden genomen zonder enige vermoeiing bij de vis. Ruben die ondertussen ook aardig wat meters heeft gemaakt, moet flink bijzetten om in de buurt van de vis te komen.

Snoek 117 cm
In de drill moet Ruben alle zeilen bijzetten

Fantastische snoek

Gekscherend zeg ik tegen Ruben dat hij moet opschieten, dit is namelijk verspilling van kostbare vistijd.

Beiden hebben we door dat dit meer is dan een gewone standaard vangst. Wederom schieten er flitsen van beelden door me heen van iets meer dan een jaar geleden. Ik mocht toen tijdens het vissen met magic bait float een snoek vangen van 1.27m. Langzaam krijgt Ruben meer grip op de vis en toont deze prachtige dame zich aan de oppervlakte. In vol ornaat is te zien dat deze boven de meter is en zelfs boven de 110 cm. Met een snelle greep weet Ruben de vis in de kieuwgreep te pakken. De haak die mooi in de lip zit, is makkelijk met de hand te verwijderen. Ruben zet volle kracht en tilt de vis op uit zijn bellyboat. Wat een prachtbeest!

De machtige snoek is bijna klaar om geland te worden

De nameting van de vis geeft precies 117 cm aan. Wat een mooie vangst. Na de vreugdedans van Ruben in zijn bellyboat gaan we het water af en besluiten we door te gaan naar een nieuwe stek.

DE Beleving door Ruben

BOFFF……..Hangen!!!!! Wat is dit? Het geeft niet mee…….. ik draai en zwem richting het beest dat geen centimeter wil wijken na de aanbeet. Mijn adrenaline gehalte heeft inmiddels gevaarlijke waarden aangenomen en m’n hart gaat tekeer als een straaljagerpiloot die net 8G voor z’n duvel heeft gehad. Ik breng de druk op de hengel omhoog, maar dit haalt gek genoeg niks uit.

Volle druk op de vis, maar de snoek is beresterk

En dan gebeurt het………  Het Beest begint in een hoog tempo bij me vandaan te zwemmen, een 60 tal meters lijn worden zonder enige twijfel of tussenpozen van mijn spoel getrokken, dan weer niet en vervolgens weer in het zelfde tempo door. Inmiddels zwem ik zo hard als ik kan achter de vis aan, in mijn kielzog mijn vismaat volgend, werkelijk waar bizar wat hier gebeurd.

Inmiddels zijn we een goede 350m verwijderd van de plek waar het BEEST aan mijn haak kwam te hangen, armen beginnen te verzuren en ook mijn bovenbenen beginnen nu echt te prikken. Iedere keer dat er een metertje lijn wordt gewonnen, loopt dat zelfde metertje er in 1,5 seconde weer af…………ik begin me zo langzaam aan af te vragen hoe lang dit gaat duren, maar zoals grootmeester Guido ons ooit zei: “Niks forceren, uiteindelijk win je dan het spelletje!!!!” Maar dan ineens………. Komt het beest al bellenblazend uit de diepte naar boven……..

“Woeoeoeoeoeehahahahahahahahahahaa wat een achterlijk grote zoetwaterkrokodil is dit joh”, denk ik bij mezelf terwijl het gevaarte weer in de diepte verdwijnt. Nu we de vis gezien hebben, neemt de spanning alleen maar meer toe. Het gevoel bekruipt me dat ik deze vis alsnog zou kunnen verliezen als ik m’n kop er niet goed bij houd.

“Even vol houden nog”, denk ik bij mezelf, terwijl ik echt het maximale uit m´n materiaal pers. En ja hoor, daar komt ze dan eindelijk – langzaam komt ze richting bootje –  naarmate ze dichterbij komt, vraag ik me af of dat allemaal wel goed gaat komen met die enorme kop gevuld met tanden.

Hebbes!!!!!!!!!! Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh, een eufories gevoel komt los als ik de vis eenmaal stevig in de kieuwgreep heb en het monster op m´n schoot neerleg, voorzichtig maak ik de haak los, die keurig aan de zijkant van de bek zit geprikt,……..gauw even meten…….. WOEOEOEOEHA HAHAHAHA 117CM GEEFT DE MEETLAT AAN, wat een fantastische snoek! Nog blijer als dat ik al was, maken we een paar fotootjes en laten de vis rustig even bijkomen, langzaam kiest ze weer voor de diepte waar ze vandaan komt. Ons moe, voldaan en glimlachend achterlatend.

Fantastische snoek van 117 cm voor Ruben
Fantastische snoek van 117 cm voor Ruben vanuit de bellyboat

We kijken elkaar aan en beginnen te lachen, termen als bizar, ongekend, fenomenaal, fantastisch etc gaan over en weer, Gedeelde euforie heet dat! Een van de mooiste dingen bij het vissen.

Had ik deze vis alleen gevangen , dan was de beleving niet half zo intens geweest als nu met vaste vismaat Niels aan mijn zijde, Bedankt Kerel!!, voor deze mooie topbelevenis, dat we er nog velen mogen meemaken dit seizoen!!!

Op naar de volgende stek

We gaan het water af en laten de boel weer leeglopen. Beiden zijn we compleet ondersteboven van dit monster. Telkens weer rakelen we beelden op van eerder gevangen grote vissen en we concluderen dat we toch wel één van de mooiste hobby’s bedrijven!

20 Minuten later is alles klaar en begeven we ons naar een ander water. Rijdend in de richting raken we met elkaar in gesprek over de mogelijkheden die we hebben. We hebben op dit watertje al een paar keer eerder gevist, de eerder beviste stekken leverde wat snoekbaars en snoek op, dat zou een veilige keuze zijn. Echter besluiten we gedurende de rit tussen de weilanden door  om een stek te zoeken die we nog niet eerder bevist hebben. De keuze voor juist een andere stek is eigenlijk heel simpel. We zijn vrijwel altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, daarnaast hadden we ’s ochtends ook al vis gevangen en met de 117 cm snoek was de dag al geslaagd.

Mooie snoekbaars van de volgende stek

Zodra we alles weer in gereedheid hebben gebracht en we met de laatste 17 aasvissen het water zijn in gegaan is het nu tijd om te genieten. Langzaam zwemmen we naar de kant waar wat boerderijen en huizen staan. Ruben kiest ervoor om met een dobber te vissen. Hij heeft zijn lood afgemeten op de bodem en vist met een dieptemeter. Het water is langs de kanten tussen de anderhalf en twee meter diep. Op de fishfinder is genoeg aasvis waar te nemen. Ikzelf besluit me vast te houden aan onze nieuwe manier van vissen. Slecht 3 loodhagels op de hoofdlijn gescheiden met de onderlijn middels een wartel. Ik vis met een haak maat 2 bedoeld voor wormen. Op de haak een magic bait float pop en een dode aasvis van ongeveer 10 cm.

Niels met drie hengels én een snoekbaars uit de bellyboat

De verschillende manieren van vissen die we gebruiken geven beiden resultaat. Ruben pakt als eerste een mooie snoekbaars. Zijn dobber schiet onder en na drie tellen hangt Ruben in zijn hengel. Ook mijn top krijgt een paar flinke tikken te verduren. Helaas bleven ze zeker in het begin wat minder plakken. Ruben zit ondertussen al op zijn derde vis en ik besluit de vis meer lijn te geven na de aanbeet. Ik werp de vis in de richting van een inhammetje en al snel loopt de lijn goed strak en voel ik duidelijk een aanbeet. Ik geef de vis lijn en wacht langer dan ik gewoonlijk doe.

Snoekbaarsje na de paai

Wanneer ik het zo schrijf lijkt er niet veel te gebeuren van binnen, maar dat is natuurlijk wel anders als je het meemaakt.

Adrenaline

Ik werp de vis richting het inhammetje. De lijn loopt goed strak, ik fixeer mijn ogen op de top. Ik voel een eerste duidelijke aanbeet. Mijn ogen blijven gericht op de top ik registreer ook hier aanbeet. Dan gaat het in een stroomversnelling. Mijn hart begint harder en sneller te kloppen. Ik voel het bloed gieren door mijn aderen en vanuit de hoofdaderen vindt het bloed de weg naar alle kleine bloedvaten en haarvaatjes. Mijn handen voelen warm en klam en zijn gereed om aan het werk te gaan. Ze beginnen bijna te trillen, maar mijn hoofd weet de rust te bewaren. In mijn hoofd tel ik tot 5, dit lijkt een eeuwigheid te duren. Mijn pupillen worden groter en blijven gericht op de top. De registratie van de tikken blijf ik waarnemen.

Dan komt het signaal, het signaal om de hand met een ruk achterover te slaan. Ik voel de vis, ik voel de kracht en moet alle zeilen bijzetten om de lijn strak te houden. Dan komt het moment van gissen. Wat voor vis is het? Dit zou toch zeker een flinke snoekbaars of snoek moeten zijn. Nee, snoekbaars kan niet, daar zijn de dreunen te zacht voor. Deze kracht is meer van een snoek.

Dan voel je de kracht langzaam verslappen en bereikt de vis het oppervlak. Daar toont ze zich en is het te zien dat het een snoek is. Mooie vis met een geweldige tekening. De haak zit voorin de bek en kan ik makkelijk losmaken met de hand. Ik heb de vis in de kieuwgreep. Ik wil me draaien en de vis aan de camera laten zien. Dan flipt de vis uit de kieuwgreep en komt met een plons weer in het water terecht. Geen foto, wel wat beeldmateriaal in de video. Jammer!

Snel door de aasvis heen…

We vissen deze ochtend nog een poosje door maar zijn al snel door de aasvis heen. Na de seizoensopening van vorig jaar hadden we dit niet helemaal verwacht, toen slechts 5 vissen weten te vangen op het eerste uur van de dag, daarna viel het stil. Deze keer de vis binnen 3 uur er compleet doorheen. De klok geeft aan dat we nog heel wat tijd hebben en we besluiten terug te rijden naar huis. Met reeds 20 vissen gevangen kan de dag al niet meer stuk. 17 Snoekbaarzen, 2 snoeken en een dikke baars voor Ruben is het helemaal top.

Prachtige snoekbaars voor Niels

Nadat we wat vis hebben bijgevangen besluiten we wederom naar dezelfde stek terug te rijden. De wind lijkt wat toegenomen en ook zien we meteen dat er meer bootjes op het water zijn. Waarschijnlijk dat het op het hele grote water niet meer te doen is met de wind uit het westen. Om de 40 á 50 meter ligt een vissersbootje. We bouwen de boel wederom op en gaan weer te water. We vangen beiden nog een aantal vissen, maar het echte genieten wordt lastig gemaakt door de harde wind. Golven met schuimkoppen slaan tegen de bellyboat aan en de harde windstoten tegen de hengeltoppen maken het moeilijker en moeilijker om beet te registreren. Na een uur besluiten we te stoppen.

Wat een seizoensopening en wat een verhaal van de fantastische snoek van 117 cm. Vorig seizoen hebben we weinig geblankt, mocht dit een voorbode zijn op dit seizoen dan kon dit wel eens één van de mooiste seizoenen worden ooit.

Wij zijn er in ieder geval meer dan klaar voor!

Hieronder de complete film van deze visdag! Enjoy!

Seizoensopening: fantastische snoek vangst(en)