Struinen op snoek: dubbele cijfers

Op zondag 14 februari zou ik met Alex gaan snoeken. Het weer zou bagger worden: veel sneeuw en harde wind. Naar mijn idee juist ideaal weer om te snoeken, omdat de snoek je dan minder snel ziet en omdat er dan geen andere vissers in de buurt zijn. De dag ervoor had ik via Whatsapp contact met Alex en gaf hij aan wel zin te hebben om een visje te vangen. Ik reageerde dat ik niet voor een visje ging maar voor dubbele cijfers. Dit was nergens op gebaseerd maar ik hoopte dat het toch ooit een keer zou lukken.

Nu dan wel?

De laatste drie vissessies met verschillende maten had ik alleen maar geblankt. Mijn zoon Tom zei al dat ik weer iets moest vangen, omdat ik anders in een vissersdip zou komen. Dat viel nog wel mee maar het is natuurlijk altijd leuk als je iets vangt. Toen ik ’s morgens naar Alex reed lag er in Apeldoorn al een laag sneeuw en het had ’s nachts redelijk gevroren. Ik was even bang dat onze vistrip in gevaar zou komen door de vorst, maar hoe dichter ik bij Utrecht in de buurt kwam, hoe minder sneeuw er lag. De sneeuw ging over in regen en Alex was ook verbaasd dat we in Apeldoorn sneeuw hadden.

De start

Aangekomen bij onze stek, gingen we meteen van start. Binnen 5 minuten ving Alex een snoek(je) die redelijk lastig gehaakt bleek te zitten. Door de weerhaak te knippen en te verwijderen werd de vis zo snel mogelijk weer terug gezet.

Snoek voor Alex

We waren al van de nul af, wat altijd lekker is tijdens een sessie. Vol goede moed gingen we verder met het afstruinen van de watertjes in de buurt.  Aangezien de onderlijn van mijn Line through trout beschadigd was en begon te rafelen hing ik snel een andere plug aan de speld. Voordeel van die plug t.o.v. de line trough trout is dat die meerdere dreggen heeft in plaats van een. Hierdoor is de hakingskans ook een stuk groter als de snoek voorzichtiger is.

Ik liep voorop en Alex volgde me. Na een tijdje ving hij zijn tweede snoek. Het  ging lekker en die snoek werd snel op de foto gezet en kon daarna weer terug worden gezet.  Niet zo heel veel later ving hij ook zijn derde snoek van de dag.

Die Alex was echt lekker bezig en dat terwijl hij achter me aan liep. Het bleek een dikke snoek van 82 cm te zijn! Ook deze vis was lastig gehaakt en samen konden we de weerhaak van de dreg er af knippen en verwijderen. Toen we hem hadden gemeten, zette Alex de snoek weer terug. Helaas blijkt dat ik in de hectiek ben vergeten om een foto van die snoek te maken (mea culpa, Alex).

Het gaat los

Op een gegeven moment ving ik mijn eerste snoek van de dag. En binnen zo’n 10 minuten ving ik ook mijn tweede en derde snoek. Ze waren echt los. Ik ving er onder andere een van 88 cm en eentje bleek vals gehaakt op zijn rug. Die hebben we niet gemeten, maar ook dat was een mooie maat snoek.

Hans drillt een mooie snoek
Hans met zijn snoek van 88 cm

Alex en ik waren als kinderen zo blij dat het zo lekker ging. Het sneeuwde regelmatig en het was aan het begin echt wel guur, maar zo zie je toch maar weer dat de aanhouder wint. Alex ving vervolgens zijn vierde snoek van de dag en ook ik ving mijn vierde, die op de heenweg wel had gehapt, maar niet was blijven hangen. Niet normaal meer!! Zouden we dan toch op dubbele cijfers uit komen?

Hans met de volgende snoek

Verder struinen

Na een tijd verkasten we naar een ander watertje waar ik vaak snoeken heb zien jagen en ook in het verleden een aantal keren snoeken heb gevangen. Helaas gaven ze bij de brug waar ze vaak liggen niet thuis. Het water bleek er kraakhelder en de wind was gaan liggen, waardoor het water er glad bij lag.
Na nog een eindje door te hebben gereden, liepen we terug naar een plek waar ik het ook nog wilde proberen. Aangekomen bij een paar bruggetjes met heel ondiep water waar in het verleden ook snoeken werden gevangen kreeg ik beet. De vis ging redelijk tekeer maar ook deze bleek vals gehaakt toen hij in zicht kwam. De dreg zat onder zijn buik gehaakt en niet lang daarna schoot de vis los.

Ik struinde nog een smal slootje af dat doodlopend is. Toen ik een worp maakte naar het einde van de sloot, bleek mijn worp iets te kort om het einde van de sloot te bereiken. Ik denk dat er maximaal 40 cm water stond, maar heb daar ooit eerder ook al eens gevangen. Terwijl ik binnenhaalde sprongen er allemaal visjes uit het water, helemaal op het eind van de sloot. Ik riep Alex dat er weer een jagende snoek was en gooide nogmaals in. Vlak na het binnendraaien greep een woest snoekje mijn plug en niet veel later had ik mijn vijfde snoek van de dag te pakken. Zoveel snoeken had ik nog nooit op een dag gevangen en samen stonden we inmiddels op 9 stuks.

Hans met de volgende snoek

Succesvolle snoekdag

Alex was onder een bruggetje aan het werpen en riep iets naar me. Toen ik naar hem toeliep kreeg hij een aanbeet. Een prachtige snoek die bij een eerdere worp zijn aasje was gevolgd kon de verleiding van zijn aasje alsnog niet weerstaan. Alex wilde de snoek snel uit het water halen en stapte naar voren om hem in zijn nek te pakken.  Hij had er helaas geen rekening mee gehouden dat de bladeren waar hij in stond ook op het water lagen. Hij stapte dus per ongeluk zo het water in. Om in balans te blijven stapte hij ook met zijn andere voet in het water. Met een giga-grijns haalde hij de 10e snoek van de dag op de kant, ondanks zijn ijskoude natte voeten.

Struinen levert mooie snoek op voor Alex

Wat een ongelooflijke dag was dit! De eerste keer in mijn leven dat er tijdens een snoeksessie dubbele cijfers werden gehaald en wat ook mooi was, is dat we er allebei vijf vingen.

Met een superlekker gevoel heb ik Alex naar huis gebracht. Via de app wisselden we de foto’s uit en kreeg ik ook nog een foto van Alex, die thuis met zijn voeten op de verwarming zat. Deze dag zal me nog heel lang bijblijven.

Bedankt Alex voor deze superdag!!