Vissen op Corsica; visvakantie in beeld

Corsica it is

Het eiland dat bekend staat om de prachtige kust, ruige bergen, glasheldere rivieren, wilde varkens en kastanjebier, dat kan alleen maar Corsica zijn. Twee keer eerder mocht ik het geluk hebben naar dit eiland te gaan. Deze zomer is de derde keer. Samen met mijn ouders en zusje op reis gegaan naar het eiland. Vele gebeurtenissen, prachtige omgeving en een nog mooiere visserij ontdekt in deze drie weken. Vissen op Corsica kan heel goed gecombineerd worden met een gezinsvakantie. Ik zou zeggen: sit back and enjoy!

Helder water op Corsica

De vakantiereis

Eind juni vertrokken we met de auto richting Italië. Na een overnachting in Duitsland, vervolgens een nacht bij kennissen in Italië en als laatste nog een nachtje aan de Italiaanse kust te hebben doorgebracht zaten we vroeg in de ochtend op de boot naar Corsica. Het zou een ruige tocht worden. Zes uur lang op een ruige zee dankzij een zomerse storm. Vier weken geen zuchtje wind, zal je net zien. De helft van het volk op de boot was zeeziek. Ik mocht mijzelf gelukkig prijzen dat ik nergens last van had en kon genieten van de reis. Heerlijk!

Na een ruige tocht is Corsica in zicht

Het besluit was genomen: we zouden eerst een aantal dagen aan zee verblijven om later in de vakantie naar het binnenland te trekken. Uit eerdere ervaringen wist ik dat de visserij aan de kust erg tegen valt en er naast harders en kleine dorades in de havens niks te vangen is.

Door de zomerse storm stonden er ook enorme golven. Mij hoor je niet klagen en eindeloos hebben we met het bodyboard tussen de golven gelegen in de heerlijk warme zee. Dat vissen komt later wel.

Tussen de golven...
Tussen de golven…

Om een lang verhaal kort te maken: weinig gevist, enorm veel genoten van de prachtige natuur en natuurverschijnselen. Een enorme onweersbui met de mooiste stormluchten, de andere dag stralend weer, een middagje naar een beekje met honderden beekjuffers, kikkers en andere  leuke dieren. Om toch een kort beeld te geven hier een aantal aanklikbare foto’s…

Binnenland Corsica

Na zo’n anderhalve week trokken we het binnenland in. Ik keek er enorm naar uit. Het plaatsje Corte in het midden van het land, tussen de bergen in zou onze verblijfplaats zijn voor de komende week. Door Corte stromen de rivieren de Restonica en de Tavignano. Langs onze camping de Tavignano. Deze rivier stond deze zomer op een historisch laag peil.

Tijdens een korte verkenningstocht ontdekte ik inderdaad de gevolgen hiervan. Door het lage water waren er een aantal poelen waar de forellen in “opgesloten” zaten. Er stond zeer weinig stroming, wat het moeilijk maakt om de forellen te vangen. Een mooie uitdaging!

Door het lage water ontstonden er watervallen met kleine poeltjes daaronder
Forellen "opgesloten" in een diepe poel
Forellen “opgesloten” in een diepe poel

De forellen die hier op het eiland leven zijn de zogenaamde Macrostigma forellen, een ondersoort van de bruine forel, officieel gaat het dus om de Salmo trutta macrostigma. Deze wilde forellen komen in een aantal van de rivieren op Corsica voor.

Er worden diverse maatregelen getroffen om deze forellen te beschermen. De meeste forellen in de beekjes zijn erg klein, rond de 20 cm zwemmen ze er veel. Ondanks het lage formaat zitten er best oude vissen bij die erg slim zijn en lastig te vangen.

Zie jij 'm?
Zie jij ‘m?

Vliegvissen op Corsica

Bij de eerste vissessie, bepakt met mijn aftma drie vliegenhengel en een doosje nimfen, bleken de forellen erg schuw te zijn en zeer moeilijk te vangen. Ik vond een poel met daarin twaalf forelletjes. De poel was zo’n anderhalve meter diep en zo helder dat je het water niet zag.

Vanaf een rots boven de poel heb ik een uur lang gevist. Ik kon het gedrag van de vissen perfect zien vanaf boven, en ik kon er mijn nimfjes mooi laten zakken. Deze werden keer op keer geweigerd, totdat uiteindelijk een van de forellen mijn nimf greep. Voor het formaat van de vis knokte deze toch leuk tegen op het lichte hengeltje. Ik sprong van een rots af en kon de vis landen, onthaken en snel weer de vrijheid geven.

In de daarop volgende dagen heb ik de forel telkens weer zien zwemmen tussen de andere vissen in de poel en dat brengt toch wel voldoening. De andere vissen bleken voor mij onvangbaar.

Mooi visje op een nimf. Schitterende vissen op Corsica

Het viswater op Corsica

De rivieren in dit gebied blijven mij zwaar fascineren. Zó helder, zulke mooie poelen tussen de ruige bergtoppen in, echt schitterend. Op dat moment doet het formaat van de vissen er absoluut niet toe. De rivier de Restonica ontspringt in een klein bergmeertje bovenaan het – hoe kan het ook anders – Restonicadal.

Uit eerdere ervaringen was gebleken dat er in dit meer veel bronforellen rond zwemmen. Ook prachtige visjes met alle kleuren van de regenboog. Én agressief. Op een dag dus besloten de tocht naar dit meertje te maken. Vroeg in de ochtend, voordat de zon het dal te warm maakte wandelden we naar de top. Mijn vangdrang is torenhoog en ik was dan ook ruimschoots voor de rest van het gezin boven.

"<yoastmark

De zon kwam op tussen de bergtoppen door

Het meer lag er prachtig bij, omsingeld door bergtoppen, enorme rotsen, hagedissen en alpenkauwtjes. Al snel zag ik de eerste kringen aan de oppervlakte. Vanaf een hoge rots kon ik de bronforellen op een meter of vier/vijf diep zien zwemmen.

Bronforel op de vlieg

Bij de eerste worpen met nimfen toonden de visjes wel interesse, maar grepen niet. Al snel kreeg ik door dat de forellen extreem op de oppervlakte gericht waren. Door het schrale, voedselarme water zijn de vissen hier afhankelijk van insecten die op het water terecht komen. Dus snel ging er een droge vlieg aan de leader.

Telkens als er een vis bij de bodem zwom en ik de vlieg in de buurt liet landen, schoten de forellen omhoog om deze van de oppervlakte te pakken. Door de weerhaakloze haken schoot er af en toe wat los, maar wat een plezier heb ik aan de visjes beleefd! Schitterend, en een boel vissen ook nog. Klein, maar prachtig en een hele gave visserij.

Mooie patronen op deze kleine visjes; bronforel. Vissen op Corsica.
Mooie patronen op deze kleine visjes; bronforel
Met name sedges deden het erg goed

Niet alleen in het meer bleken bronforellen te zitten. Ook in het minuscule beekje dat in het meer uit kwam. Een watertje van niks. Echt, dit beekje stelde niets voor. Maar ze zaten er en pakten mijn vliegen, te bizar voor woorden. Elk plekje waar het diep genoeg was en er stenen waren om achter te schuilen, zaten ze. Een worp in deze ondiepe poeltjes werd vaak beloond met een bronforel die even kwam kijken en daarna vol overgave de vlieg pakte. Schitterend.

Oud, donker visje uit een onooglijk poeltje
De poel waar bovenstaande vis vandaan kwam. Op de achtergrond zie je het meer

Op de terugweg langs de Restonica is duidelijk te merken dat er af en toe een zijbeekje bij komt. Het riviertje krijgt steeds wat grotere poelen, al stelt het nog steeds niet veel voor.

Op een bepaald punt komt de omslag en zijn de bronforellen van hogerop verdwenen en zwemmen er weer macrostigma’s. Deze zijn duidelijk wat lastiger te vangen, met name schuwer en beoordelen de vlieg stukken beter voor ze besluiten deze te pakken.

On top of the world

Fietsen en verder vissen

De volgende morgen ben ik erg vroeg in de ochtend met de racefiets een stuk het dal van de Restonica in gefietst. Een stuk stroomopwaarts had ik een aantal mooie stroompjes en poelen gespot. De forellen op dit stuk bleken nog schuwer te zijn dan ik al meegemaakt had. Tot ik een stroompje vond waar een forel eerst twee keer mijn vlieg mistte om vervolgens de derde keer wel te blijven hangen. Deze vis gaf een leuke dril ook nog in de volle stroming. Een iets steviger en prachtig gekleurde vis. Die wilde blijven zoveel mooier dan uitgezette vissen…

Deze vis viel op door de grote zwarte vlekken. Vissen op Corsica
Deze vis viel op door de grote zwarte vlekken
Fraaie poel met glashelder water

Wat verder stroomopwaarts waren veel kleinere poelen en hardere stroompjes. Dit bleek de hotspot te zijn. Vol forel, overal, elk poeltje, stroompje, hoekje. Ze leverden allemaal forel op. De vissen kwamen van onder de stenen vandaan om mijn droge vliegen te pakken. Ik gebruikte onder andere een vlieg met een knalroze pluimpje bovenop om deze in de stroming goed te kunnen volgen. Werkte perfect en de ene na de andere kwam eruit. Klein, maar zo mooi. Ik blijf het zeggen.

Check de kleuren op die rugvin
Helder Corsica
Veel verschil in kleur per vis

Vissen op Corsica bijna ten einde

Het einde van deze prachtige visserij leek voor deze vakantie in zicht. Er kwamen een aantal dagen aan met veel onweer en regen wat het vissen toch wel erg lastig maakt. Maar er stond nog een tripje op de agenda. Een serie van watervallen ergens midden in het bos was nog een plekje om te bezoeken. Aangekomen bij de eerste poel zagen we al direct een stuk of twintig forellen zwemmen. Af en toe een stijgende.

Schitterend gezicht in het heldere water. Een worp met een klein droog vliegje was genoeg om een aanbeet uit te lokken. Deze forel sprong direct hoog de lucht in en kwam tegen de rots aan. Als reactie rende ik snel naar voren om te voorkomen dat de vis nog meer tegen de stenen kwam. Spanning eraf en vis los. Jammer, maar prachtig gezicht!

Vissen op Corsica in beeld:

Watervallen en vissen op Corsica

Verderop bij de watervallen besloten we even pauze te nemen. Uiteraard bij een klein fraai poeltje. Ik zag er geen vis zwemmen. Maar na een half uurtje pauze begon er toch plotseling een forel te stijgen naar vliegjes, of mieren, die in het water vielen. Dit visje viel ook mijn vliegje aan maar bleef niet hangen.

In mijn ooghoek zag ik plotseling een grote forel liggen in het poeltje, onder de waterval. Groot is in dit geval echt een groot woord, de vis ging net over de dertig centimeter. Maar wat een droomvis in deze rivier.

De poel onder een watervalletje

Met knikkende knieën maakte ik een worp. Het viel mij hier op dat de forellen sterk reageerden op vliegen die over het wateroppervlak schaatsten. Ook de grote forel reageerde erop, maar pakte niet. Nog een poging. Perfecte worp. Even wat beweging in de vlieg en de forel greep als een snoek die een jong eendje van het water pakt.

Wat een agressie. Deze vis gaf nog een mooie dril ook en na een minuutje kon ik de vis landen. Het was de laatste vis van mijn vakantie. Een schitterend gekleurde forel van relatief mooi formaat. Gelukt! Yess! Mooi hoe groot de voldoening kan zijn bij een visje van dit formaat.

Blij met goud in handen

"<yoastmark

Een uurtje later brak de onweer los. De komende dagen waren onstuimig, af en toe regen en onweer en dus troebel water hier en daar. Ik gaf daarom de forellen rust. Het was weer tijd voor de terugreis. Maar man, wat hebben we genoten.